. . . .KREATIVITI & INOVASI: MENJUAL IDEA DAN MENJADI ORANG YANG PALING KAYA DI DUNIA

  • 28 Januari 2010, Wangsa Maju
  • YAB Perdana Menteri malam tadi melancarkan inisiatif Malaysia Inovatif 2010 ke arah mewujudkan masyarakat kreatif dan berinovatif bagi memperkasakan negara. Perdana Menteri juga mencadangannya penubuhan Pusat Inovasi Negara.
  • Kebanyakan dari kita mengaitkan kreativiti dengan kesenian dan teknologi. Kerana di situlah elemen kreativiti terserlah dan dapat dinikmati oleh masyarakat. Hakikatnya kreativiti bukanlah suatu industri yang tersendiri, ia wujud di mana-mana dan pada semua sektor.
  • Kreatif merupakan suatu perlakuan minda. Ia lahir dari proses minda dan diadun dengan penghasilan. Penghasilan inilah menjadikan ia kreatif. Ini bermakna kreativiti adalah penciptaan sesuatu yang baru. Sesuatu yang tinggal hanya di dalam minda tetapi tidak dizahirkan maka itu bukanlah kreativiti namanya.
  • Inovasi pula mengolah apa yang telah tercipta dan menjadikan ia berguna. Inovasi menjadikan kreativiti 'hidup'. Contohnya di dalam dunia ini banyak teknologi baru dihasilkan setiap tahun, tetapi hanya segelintir sahaja yang dapat dikomersilkan. Pengkormesilan inilah yang dinamakan inovatif. Justeru itu kreativiti dan inovatif sentiasa ditampilkan seiringan, ibarat kembar siam yang saling lengkap melengkapi.
  • Untuk menjadi sebuah negara maju kita haruslah menjadi sebuah negara yang masyarakatnya kreatif dan berinovasi. Ada negara yang kaya dengan hasil bumi tetapi miskin, manakala ada negara yang tiada sumber asli tetapi boleh menjadi kaya. Keadaan sedemikan berlaku kerana negara yang tiada sumber asli menggunakan modal intelektual dan modal insan sebagai sumber memacu ekonomi negara. Modal intelektual dan modal insan ini adalah khazanah yang tidak akan pupus, produknya ialah daya kreativiti dan inovatif dalam cara menghasilkan teknologi baru, menghasilkan sistem pengurusan baru, menghasilkan strategi pemasaran baru dan sekaligus menjana pendapatan tinggi.
  • Siapakah orang yang paling kaya di dunia? Jawapannya Bill Gates. Bill Gates tidak menjual komputer (hardware). Tetapi dia menjual perisian yang menggerakkan komputer. 9 dari 10 komputer di dunia ini menggunakan perisian windows yang dicipta oleh Microsoft, syarikatnya. Apakah perisian? Ia boleh disimpan di dalam disket, dalam thumb drive, boleh dihantar melalui e-mail. Pokoknya ia wujud dalam keadaan maya. Ia bukan suatu barang. Ia adalah suatu idea yang dihasilkan dalam bentuk maya.
  • Ini bermakna Bill Gates menjadi orang yang paling kaya di dunia dengan hanya menjual idea. Beliau menanggung kos Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) hanya sekali sahaja namun kemudiannya dapat membuat salinan berbillion-billion kali dan menjualnya ke seluruh dunia dan kini memenopoli perisian global.
  • Kekayaan Bill Gates menewaskan Raja-raja Arab yang memiliki negara termasuklah setiap titisan petroliam yang keluar dari telaga-telaga minyak mereka. Bill Gates menewaskan mereka hanya dengan menjual idea yang lahir dari aktiviti kreatif dan inovatif. Dengan lain perkataan modal Bill Gates adalah berfikir dan menghasilkan sesuatu daripadanya. Justeru itu untuk menjadi sebuah negara yang maju YAB Perdana Menteri bakal menghasilkan MODEL EKONOMI BARU. Model ekonomi ini terlekat label kreativiti dan inovatif di setiap patah perkataannya.