KALIMAH ALLAH: JANGAN JADIKAN BAHAN GURAUAN DALAM INTERNET

  • 16 Januari 2010, Wangsa Maju
  • Akhbar melaporkan bahawa seorang pelajar Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) didakwa di Mahkamah atas tuduhan menghantar komen berbentuk ugutan dalam laman Facebook berhubung isu kalimah Allah.
  • Beliau didakwa menggunakan Internet dengan penghantaran komen yang bersifat mengancam dengan niat untuk mengganggu orang lain di laman Facebook.
  • Apa yang ingin saya tegaskan di sini ialah isu penggunaan Kalimah Allah ini bukanlah suatu isu yang boleh dibuat gurauan. Ia adalah isu yang serius yang tidak sewajarnya dijadikan mainan dalam internet.
  • Apabila saya melawat gereja yang dibakar di Wangsa Maju pada minggu lalu saya sedar insiden serangan ini memberikan pelbagai implikasi dalam pemikiran rakyat. Penggunaan komen dalam internet secara yang tidak bertangungjawab ibarat mencurah minyak ke dalam api. Ia boleh membawa kesan yang destruktif.
  • Justeru itu saya menyeru golongan muda kerana saya sedar wujudnya populasi generasi muda yang besar di Wangsa Maju yang sememangnya fasih dengan ICT agar tidak menjadikan internet sebagai medium gurauan dalam isu-isu yang sensitif.