ROYALTI MINYAK DAN WANG EHSAN : KELANTAN TIADA HAK ATAS JOINT DEVELOPMENT AREA (JDA)

  • Isu tuntutan royalti minyak oleh Kelantan telah menggamatkan khususnya politik di Kelantan. Malah kebanyakan rakyat juga kurang jelas tentang isu ini lantaran ia melibatkan aspek perundangan yang kompleks. Kerajaan Persekutuan walaubagaimanapun berbesar hati memberi wang ehsan kepada Kelantan apabila Kelantan jelas tidak berhak mendapatkan royalti minyak.
  • Perlu di jelaskan bahawa kelemut ini bermula ekoran salah tafsiran terhadap Perjanjian antara Kelantan dan Petronas pada tahun 1975. Namun perjanjian ini di langkaui oleh perjanjian antara Kerajaan Malaysia dan Thailand yang membawa kepada pembentukan Joint Development Area (JDA).
  • Pembentukan Joint Development Area (JDA) ini adalah ekoran dari pertikaian tuntutan pertindihan sempadan antara Malaysia dan Thailand. Sebagai jalan penyelesaian maka kedua-dua negara bersetuju bagi mengenepikan perbalahan tersebut bagi membolehkan eksplorasi minyak dilakukan.
  • Dua negara tersebut kemudiannya menandatangani Memorandum Persetujuan untuk menubuhkan PENETAPAN KUASA BERSAMA UNTUK EKSPLORASI SUMBER LAUTAN DI KAWASAN YANG TELAH DI TETAPKAN DI TELUK THAILAND pada 21 Feb. 1979.
  • Selanjutnya ia membawa kepada penubuhan KUASA BERSAMA MALAYSIA – THAILAND pada 30 Mei 1990 yang membentuk niat pembangunan bersama seterusnya membawa kepada penubuhan JDA.
  • Ekplorasi minyak dalam JDA ini telah membawa kepada penemuan telaga minyak pada tahun 2004 . Telaga ini terletak lebih 3 batu nautika dari pesisir Kelantan bersempadan dengan kawasan laut Thailand. Ini sekaligus menafikan hak Kerajaan Kelantan kerana syarat royalti minyak adalah di dalam kurang dari 3 batu nautika dari pesisir negeri.
  • Dari segi teknikalnya Kelantan tidak mempunyai locus standi atau hak ke atas JDA kerana ia adalah urusan antara Kerajaan Malaysia dan Thailand. Menyedari juga bahawa kedua-dua negara masih belum dapat merungkaikan kemelut tuntutan sempadan maka apa jua kehendak Kelantan hanyalah bersifat akademik. Jika Kelantan masih mahu meneruskan tuntutannya maka ia perlu membawa Kerajaan Thailand sekali dalam prosiding perundangan. Namun bagaimanapun ia haruslah menunggu sehingga kemelut persempadanan Malaysia – Thailand di selesaikan dahulu. Sebab itulah saya katakan ia bersifat akademik.
  • Kerajaan Kelantan mengatakan bahawa ia mempunyai locus standi berasaskan kepada perjanjian yang dibuat oleh bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah dengan Allahyarham Dato Nasir, bekas Menteri Besar Kelantan dari Barisan Nasional. Dalam perjanjian tersebut telah dipersetujui bahawa kerajaan Kelantan layak mendapat royalti sebanyak 5% setiap 6 bulan dari hasil penjualan minyak Petronas.
  • Namun perjanjian antara kerajaan Negeri Kelantan dengan Tengku Rzaleigh itu dianggap telah berlaku (lapsed) dengan kehadiran JDA ini. Perjanjian tersebut tidak lagi terpakai kerana JDA yang termaktub di bawah Malaysia –Thailand Joint Authority Bill 1990.
  • Dengan pelaksanaan JDA 1990, hasil petroleum telah dibahagi sama rata 50-50 antara Malaysia dan Thailand. Ini bermakna Petronas tidak ada hak eksklusif sepenuhnya ke atas hasil minyak tersebut. Ini juga melupuskan tanggungjawab Petronas untuk memberikan royalti minyak kepada Kelantan.
  • Perlu ditegaskan hasil minyak tersebut berada dalam JDA yang dituntut sama oleh Malaysia - Thailand dan Malaysia – Vietnam. Ini bermakna ia tidak ada kena mengena dengan Kelantan melainkan Kelantan turut menyertai JDA.
  • Kesimpulannya kehadiran JDA telah membuka bidang kuasa baru kepada Kerajaan Persekutuan. Maka untuk tidak menambah kekeliruan maka Kerajaan Persekutuan menggunakan terminologi ‘wang ehsan’ dan bukan ‘royalti minyak’ untuk mengelakkan salah tafsir. Ini demi menepati makna pemberian wang tersebut iaitu kerajaan Persekutuan memberikan wang tersebut atas budi bicara dan bukan kerana hak negeri Kelantan. Ini bermakna ia adalah ehsan Kerajaan Persekutuan kepada rakyat Kelantan. Ini juga bermakna kadar pemberiannya adalah bergantung kepada ehsan Kerajaan Persekutuan.
  • Semoga penjelasan ini sedikit sebanyak dapat memberikan pemahaman tentang isu yang melanda.