...........1880 KUALA LUMPUR DI ISYTIHARKAN SEBAGAI IBU NEGERI SELANGOR - Mengimbas Sejarah Kuala Lumpur Bahagian 2

  • 3hb. Februari 2010, Wangsa Maju- SEMPENA ULANGTAHUN WILAYAH PERSEKUTUAN
  • Kepesatan perlombongan di Kuala Lumpur telah mencetuskan perang saudara di Selangor di kalangan kerabat Selangor ekoran perebutan kuasa mengutip cukai. Para pelombong Cina juga terlibat dalam perang ini apabila dua puak yang bertentangan iaitu Kapitan Yah Ah Loy dan Chong Chong yang mahu menjadi Kapitan turut bertelagah antara satu sama lain.
  • Tengku Kudin di bantu oleh Yap Ah Loy telah menang dalam perang saudara tersebut dan sebagai membalas jasanya Yah Ah Loy telah diberikan hak untuk membangunkan Kuala Lumpur yang telah hancur semasa perang saudara sehingga ia menjadi bandar yang terbesar di Selangor.
  • Pada tahun 1880 Kuala Lumpur telah dinobatkan sebagai ibu negeri Selangor dan sejak itu Kuala Lumpur berkembang menjadi pusat perdagangan di Selangor.

  • Pada tahun 1881 berlakulah kebakaran besar di Kuala Lumpur. Kapitan Yap telah mengambil inisiatif untuk menggantikan bangunan-bangunan kayu beratap rumbia yang hangus terbakar dengan bangunan dari batu-bata, jubin dan atap genting dan sebahagian strukturnya masih ada di Jln Tunku Abdul Rahman, Jalan Chow Kit dan beberapa jalan lain.

  • Kepesatan kemajuan Kuala Lumpur juga mempunyai gejala negatifnya apabila wujud kumpulan kongsi gelap yang menjalankan aktiviti pelacuran, pemerasan, penyeludupan dan banyak lagi dan sering kali juga berlakunya pergaduhan di kalangan samseng-samseng ini.

  • Kegagalan Kapitan Yap menangani gejala jenayah di Kuala Lumpur menyaksikan Sir Frank Sweetenham yang di lantik sebagai Residen British di Selangor memainkan peranan utama dalam hal ehwal Kuala Lumpur. Beliau telah mewujudkan sistem perundangan, keselamatan dan pentadbiran di Kuala Lumpur dan terhapuslah sistem kapitan di Selangor.
  • Di bawah pentadbiran Swettenham Kuala Lumpur menjadi sebuah bandar yang aman dan makmur. Apabila negeri-negeri di bawah naungan British di gabungkan sebagai Negeri-negeri Bersekutu, Swenttenham telah dilantik sebagai pentabir utama dan beliau pada tahun 1896 telah menjadikan Kuala Lumpur menjadi ibu negeri Negeri-negeri Bersekutu.

.