KALIMAH ALLAH

  • 5 Januari 2010 Selasa , Wangsa Maju
  • Umat Islam di Malaysia telah dilanda tsunami dan penghinaan pada 31 Desember 2009 apabila Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Law Bee Lan memutuskan membenarkan akhbar Gereja Katholik, Herald-The Catholic Weekly menggunakan kalimah Allah dalam terbitannya. Pada hemat saya keputusan Hakim adalah tidak tepat dan tidak menepati maksud dan semangat Perlembagaan Malaysia serta gagal memahami real politik Malaysia.
  • Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi tersebut. Notis rayuan tersebut difailkan di Pejabat Pendaftar Mahkamah Rayuan di Putrajaya kira-kira pukul 4 petang ini semalam (Isnin).
  • Saya menganggapnya sebagai suatu trajedi kerana ia merupakan serangan terang-terangan terhadap umat Islam Malaysia (mereka mahu mendakyahkan umat Islam Malaysia secara besar-besaran).
  • Entah apa yang telah menyerang PAS. Semalam Ahlijawatankuasa PAS Pusat, Dr. Mujahid Yusof Rawa mengaku menerima dan menyokong kalimah suci Allah digunakan oleh Kristian dan bukan Islam.
  • Begitulah golongan yang katanya berjuang untuk menjadikan negara Islam menurut definasi mereka. Kini semangat dan matlamat mereka sebenar telah terbongkar. Bukan hendak membina negara Islam tetapi bersekongkol dengan pihak yang mahu merampas kalimah suci Allah. Mereka ini pengkhianat kepada seluruh umat Islam negara.
  • Mereka tidak kisah nasihat Datuk Harun Din yang menyatakan bahawa menerima keputusan mahkamah itu boleh membawa kepada kekufuran.
  • Umat Islam yang waras sungguh kesal dengan peranan para pemimpin PAS dan PAS yang telah digunakan sebagai batu loncatan. Peranan YB. Khalid Samad dan YAB Nik Aziz Nik Mat sebenarnya sangat besar kepada kejayaan usaha Kristian tersebut. Pada hemat kami itu adalah satu pengkhianatan kepada umat Islam di Malaysia. Tindakan mereka dan PAS sebenarnya kearah memusnahkan Islam seperti yang sedang berlaku di Indonesia. Datuk Mohd Daud Iraqi orang kuat PAS begitu pengecut untuk komen dan bertindak membetul keadaan tetapi menyalahkan kerajaan. Itulah kepandaian mereka. Menyalahkan kerajaan sedangkan merekalah yang melakukan pengkhianatan untuk mendapatkan undi politik.
  • Tembelang pemimpin PAS YB. Datuk Mahfuz Omar, Naib Presiden PAS yang menyokong usaha Kristian untuk menggunakan kalimah suci Allah kian terbongkar. Dalam artikel yang disiarkan di The Malaysian Insider dia telah menyalahkan UMNO dan Kerajaan yang kini sedang berusaha habis-habisan untuk membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi membenarkan penggunaan kalimah suci Allah oleh bukan Islam.
  • Apa yang beliau sarankan? ‘Mahfuz also urged Muslims to remain calm, adding that their concern should also be addressed by formulating a guideline on the use of the word ‘Allah’.
  • “Most importantly, all Islamic institutions must strengthen their dakwah work to all Muslims to avoid the confusion that may be caused by the use of the word Allah’
  • ‘(Mahfuz menyarankan orang-orang Islam bertenang, dan menambah bahawa keresahan mereka boleh dihilangkan dengan membuat garispanduan tentang penggunaan kalimah Allah. Terpenting, semua institusi Islam mesti meningkatkan kerja dakwah kepada semua orang Islam untuk mengelakkan kekeliruan yang mungkin berlaku akibat penggunaan kalimah Allah)’
  • Rakan karib PAS yang diketahui umum iaitu NGO Pertubuhan Jemaah Islah Malaysia (JIM) pula melalui Presidennya Zaid Kamarudin menyarankan ‘semua pihak wajar membolehkan bidang perundangan menjalankan peranannya yang diperuntukkan di bawah dalam undang-undang.’. Hairan JIM yang biasanya kedepan lantang dalam apa sahaja isu telah tergamam lemah longlai dalam isu ini.
  • Pokoknya, Kalimah Allah adalah hak orang Islam sahaja. Meskipun kalimah Allah digunakan oleh Kristian Arab namun mereka menggunakannya dengan merujuk kepada makna 'Tuhan' dalam Bahasa Arab lantaran perkataan Allah bermakna Tuhan dalam bahasa mereka. Arab adalah bahasa ibunda mereka. Tetapi Kristian di Malaysia bukan berbangsa Arab, maka mengapa mereka perlu menggunakan istilah Arab sedangkan Arab bukan bahasa ibunda mereka. Apa yang berlaku adalah mengada-adakan sesuatu yang tidak ada. Penggunaannya tidak mempunyai asal usulnya yang sah tetapi kepalsuan semata-mata. Maka wajarlah `bidaah' besar ini ditentang habis-habisan kerana ia merosakkan keharmonian nasional.