PENJELASAN YBM DATO RAJA NONG CHIK DI PARLIMEN

  • Di Parlimen pada 7hb. Disember 2009 (Isnin) YBM Dato Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin, Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar telah memberikan penjelasan berhubung dengan tohmahan yang dibangkitkan oleh Wee Chee Keong, Ahli Parlimen Wangsa Maju dari PKR.
  • Wee Chee Keong sebelum ini mendakwa bahawa saya memaksa DBKL untuk menghentikan tindakan ke atas penjaja di Wangsa Maju. Hakikatnya seperti mana yang telah saya jelaskan semalam bahawa saya hanya menyuarakan rintihan Persatuan Penjaja Wangsa Maju kepada pihak DBKL. Saya tidak mempunyai kuasa untuk mengarahkan pentadbiran DBKL dalam melaksanakan kerja-kerjanya. Sebagai Ketua UMNO Bahagian, saya terpanggil untuk membela mereka yang memerlukan pembelaan tanpa mengira sama ada ini melibatkan UMNO ataupun melibatkan hal rakyat seperti dalam kes ini yang melibatkan kalangan penjaja kecil.
  • Dato Raja Nong Chik dalam kenyataannya di Parlimen semalam menafikan sekeras-kerasnya penglibatan saya sebaliknya memberitahu bahawa beliau sendiri yang dirujuk oleh DBKL dalam soal pengurusan gerai dan tapak pasar malam.
  • Beliau menjelaskan bahawa saya tidak terlibat dalam mempengaruhi keputusan DBKL sama sekali. Keputusan DBKL adalah didasarkan terhadap pandangan Menteri. Ini bermakna keputusan DBKL adalah keputusan yang dibuat setelah mereka merundingi Menteri. Seperti mana yang telah saya tegaskan bahawa saya tidak mempunyai kuasa ke atas DBKL.

  • Dengan memetik kata Raja Nong Chik "Saya boleh sahkan bahawa Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan DBKL, Datuk Mhd. Amin Noordin Abd. Aziz ada menghubungi saya bagi mendapat kelulusan dan saya setuju .... saya meminta Choo Keong tampil membawa bukti jika benar beliau mempunyai integriti," katanya menjawab tuduhan Wee Choo Keong pada Sidang Dewan Rakyat, semalam.
  • Memandangkan Wee Chee Keong gagal mengemukakan bukti beliau kini mencipta cerita baru, kononnya, Datuk Mhd. Amin Noordin Abd. Aziz, Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan DBKL itu yang mendedahkan semua tuduhan tersebut kepada beliau.
  • Saya yakin tidak ada sebab mengapa Datuk Mhd Amin perlu melapor kepada Wee Chee Keong tentang urusan pentadbiran DBKL. Sebagai pegawai kanan DBKL beliau bertanggungjawab terhadap Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar. Beliau tidak perlu melapor kepada Ahli Parlimen mahupun kepada saya.
  • Wee Chee Keong sebenarnya suka mensensasikan isu-isu yang direka-rekanya sendiri dan mendatangkan kesusahan kepada masyarakat. Baginya kepentingan masyarakat tidak penting yang penting adalah mendapat publisiti murahan tanpa mengambil kira kesahihan sesuatu isu dan lebih teruk mencipta cerita-ceritanya sendiri. Saya cadangkan adalah lebih baik beliau menjadi penulis fiksyen kerana apa saja yang keluar dari mulutnya adalah ficticious.