BIRO TATA NEGARA (BTN) YANG SAYA KENAL

  • Banyak diperkatakan tentang BTN sejak Kerajaan Selangor mengeluarkan arahan melarang kakitangan awam di Selangor dan para pelajar dari institusi pendidikan di negeri tersebut menyertai kursus-kursus anjuran BTN dengan alasan ia memecah-belahkan perpaduan kaum di negara ini.
  • Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Kerajaan Pusat tidak ralat sekiranya ada pihak yang tidak mahu menyertai kursus Biro Tata Negara (BTN) Katanya, keengganan mereka berbuat demikian langsung tidak mendatangkan masalah kepada kerajaan kerana banyak lagi pihak lain bersemangat untuk menyertainya berikutan faedahnya yang amat bernilai.
  • Penasihat DAP, Lim Kit Siang pula menuntut supaya BTN ditutup terus atas alasan kononnya ia adalah salah satu punca kegagalan pembinaan negara bangsa Malaysia yang bersatu padu.Tan Sri Muhyiddin Yassin pula menegaskan BTN diketahui umum adalah kursus yang menganjurkan semangat patriotisme dan perpaduan semua kaum kerana ia bukan sahaja disertai orang Melayu malah semua kaum di negara ini.
  • Ekoran dari kemelut itu kerajaan telah berbesar hati untuk merombak kurikulum dalam kursus Biro Tata Negara (BTN) supaya ia lebih sesuai untuk semua kaum sejajar dengan konsep 1Malaysia.
  • Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata, keputusan kabinet minggu lalu itu dibuat bagi memastikan kursus tersebut tidak tertumpu kepada satu kaum sahaja dan tidak memecahkan rakyat mengikut etnik. "Kita harus merombak kurikulum BTN. Sekarang konsep 1Malaysia. Kurikulum sebelum ini tidak menepati dengan hasrat Perdana Menteri ”.
  • Saya sendiri pernah menyertai kursus di BTN dan saya berpendapat ia adalah baik dalam membentuk jati diri dan semangat juang. Kursus BTN sebenarnya menekankan aspek kesedaran diri. Ia mendedahkan kita tentang isu-isu penting yang berkisar di sekeliling kita.
  • Justeru itu dakwaan bahawa ia menjadi wadah indoktrinasi UMNO atau BN adalah tidak benar. Ia sebenarnya mendefinasikan apakah sebenarnya yang dimaksudkan sebagai insan yang bergelar warga Malaysia.