NILAI SATU RINGGIT

  • Perlantikan Dato Seri Anwar Ibrahim, Ketua Pembangkang di Parlimen sebagai Penasihat Ekonomi Kerajaan Negeri Selangor mendapat reaksi yang amat menarik dari Tun Dr. Mahathir.
  • Tun berkata,“If you want to bankrupt Selangor, I think that’s the best adviser. Of course, if you pay him one ringgit, you get one ringgit’s worth"
  • Kalau diimbas kembali, krisis kewangan yang melanda negara sekitar 90an menyaksikan banyak negara-negara dunia ketiga terpaksa melutut kepada International Monetary Fund (IMF). Anwar Ibrahim yang ketika itu Menteri Kewangan telah memperketatkan pengaliran kredit dari sektor perbankan yang menyebabkan banyak syarikat-syarikat gulung tikar lantaran ketiadaan sumber modal pusingan. Tindakan Anwar adalah atas nasihat IMF yang melihat Malaysia tidak berdaya mengurus ekonominya khususnya kewangan dengan betul. Justeru itu campur tangan IMF adalah satu-satunya jalan untuk menyelamatkan negara.
  • Anwar Ibrahim dengan besar hati menerima IMF menjadi penasihat negara seperti mana British menjadi penasihat raja-raja Melayu ketika zaman penjajah. Walaupun era yang berbeza namun ia akan membawa kesan yang sama iaitu kedaulatan negara akan tergadai.
  • Walaubagaimanapun usaha Anwar Ibrahim untuk menggadai negara kepada IMF dapat dibendung lantaran tindakan drastik Dr. Mahathir yang merupakan Perdana Menteri ketika itu telah menubuhkan dan memberkan kuasa pengurusan ekonomi kepada Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) dan sekaligus menyekat tindak tanduk Anwar Ibrahim.
  • Sekiranya langkah itu tidak diambil maka Malaysia akan menerima nasib seperti Indonesia, Thailand dan Filipina yang masih berada pada tahap ketidakstabilan sosio-ekonomi yang berpanjangan meskipun krisis kewangan tersebut telah lama berlalu.
  • Akhirnya IMF sendiri mengakui bahawa Malaysia telah mengambil langkah pro-aktif yang betul dalam menangani krisis tersebut.
  • Pada awal tahun ini dunia dikejutkan dengan krisis kewangan yang melanda seluruh dunia. Meskpun impaknya turut melanda negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, Jerman dan Jepun serta tidak ketinggalan negara-negara membangun namun Malaysia kelihatannya imun pada ledakan krisis tersebut. Impak ke atas negara tidaklah sampai ke tahap kronik. Tiada bank di Malaysia yang terpaksa di selamatkan.
  • Ini kerana Menteri Kewangan kita telah mengambil langkah yang betul ekoran dasar ekonomi dan kewangan kita yang berpaksikan indigineous formula atau formula yang dijana dari dalaman dan bukannya diimpot dari luar.
  • Hakikatnya Anwar Ibrahim bukanlah seorang pakar ekonomi untuk dinobatkan sebagai penasihat ekonomi. Memang benar untuk menjadi seorang menteri yang mentadbirkan ekonomi tidaklah semestinya seorang berkelulusan ekonomi. Hanya kebetulan saya menjadi Setiausaha Politik Menteri Kewangan dan berkelulusan Ekonomi dari Universiti Malaya. Namun banyak setiausaha politik kepada Menteri Kewangan sebelum ini yang tidak mempunyai kelulusan dalam bidang ekonomi mahupun perbankan atau kewangan. Namun begitu seseorang yang layak menjadi penasihat ekonomi mestilah seorang yang berjaya menerajui sektor berkaitan ekonomi dengan jayanya. Dalam hal ini Anwar Ibrahim tidak mempunyai kredensi tersebut.
  • Kejayaan ekonomi Malaysia adalah ekoran dasar-dasar revolusiner yang di perkenalkan oleh Dr. Mahathir ketika menjadi Perdana Menteri yang menegaskan kita perlu menjadi sebuah negara maju menerusi Wawasan 2020.
  • Tun Dr. Mahathir melonjakkan transformasi negara dari sebuah negara yang berasaskan ekonomi komoditi kepada ekonomi yang berteraskan industri.
  • Tidak lama lagi, YAB Dato Sri Najib akan memperkenalkan MODEL EKONOMI BARU MALAYSIA. Model ini adalah suatu langkah ke hadapan dalam merealisasikan kita menjadi sebuah negara maju. Negara maju bermakna pendapatan per kapita rakyatnya adalah tinggi. Negara maju bermakna rakyat menikmati kualiti kehidupan yang setara dengan negara-negara maju yang lain.
  • Malangnya kerajaan Selangor seolah-olah toleh ke belakang dengan melantik Anwar Ibrahim sebagai penasihatnya. Hakikatnya Tan Sri Khalid Ibrahim tidak memerlukan nasihat ekonomi dari Anwar Ibrahim kerana kredensi Khalid sendiri sudah cukup. Hakikatnya Anwar adalah penasihat politik dan bukannya ekonomi. Anwar bakal menjadi Menteri Besar pertama manakala Khalid adalah Menteri Besar kedua.
  • Mungkin sebab itu Khalid merasakan Anwar hanya layak dibayar dengan RM1. Memetik ungkapan Dr. Mahathir itulah nilai yang sebenarnya harga nasihat-nasihat Anwar.